Tandvleesziekten

Fred Neelissen Fred NeelissenOntstekingen aan het tandvlees en het zich daar onder bevindende kaakbot komen heel veel voor. Tandsteen, onvoldoende mondhygiëne en gebrekkige voeding liggen daar aan ten grondslag. Dus het dieet en ook een erfelijke aanleg kunnen hieraan debet zijn. Er zijn mensen die altijd last hebben van veel tandsteen en anderen hebben er nauwelijks last van. Vaststaat dat regelmatige verzorging een hoop ellende kan voorkomen.
      Het fenomeen mondhygiëniste is daarvoor zelfs in het leven geroepen.
      Wanneer het kaakbot in de ontsteking betrokken raakt wordt de situatie ernstiger.
Er ontstaan zogenaamde pockets, gleuven tussen tand en de kaak die tot wel 12 millimeter diep kunnen worden. Groepspraktijk Neelissen Deze zijn door de patiënt niet meer schoon te houden. Wanneer het kaakbot excessief verloren gaat wordt de tand beweeglijk en dreigt verloren te gaan. Een driemaandelijkse behandeling kan de ontwikkeling nog enigszins rekken. Ook chirurgisch kan therapeutisch opgetreden worden. Als we de pocket als een puntzakje beschouwen dan kan de tandarts één wand van het zakje wegnemen (het tandvlees) dan bestaat het zakje (de pocket) niet meer. Als zo’n element pijn gaat doen zit er meestal niets anders meer op dan extractie.
      Als het bot ontstoken is kan de tand of kies een focale storing worden en op afstand de gezondheid negatief beïnvloeden.
Fred Neelissen       Naast de technische therapieën kunnen we ook met orthomoleculaire middelen het tandvlees in zijn weerstand versterken. Het immuunsysteem is dan DE ondersteunende factor in deze.

Aan de 4 plaatjes die zich in de kaderlijn van deze pagina bevinden is duidelijk te zien hoe een eenvoudige tandvleesirritatie zich kan ontwikkelen tot een forse ontsteking waarbij zelfs kaakbot verloren gaat. De hierdoor ontstane pockets zijn niet meer goed te reinigen waardoor deze ontsteking tot een focale storing kan uitgroeien. Een vervelend verschijnsel daarbij is het feit dat de elementen los kunnen gaan staan. Het voordeel daarvan is dat de patiënt opmerkzaam wordt gemaakt op het feit dat er aan die elementen dus iets niet in orde is. De neiging gaat dan bestaan om een tandarts op te zoeken. Preventie echter is natuurlijk beter.

Relevante link: