Gezonde mond

Poetsen
      Eten en drinken

Effecten van roken
In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat tanden en kiezen sneller verloren gaan bij rokers.
      Er treedt vernauwing op van de bloedvaten waardoor er rondom de tanden minder voeding komt. Ook bij implantaten kan dit tot meer mislukkingen leiden. Tandvleesontstekingen komen daardoor bij rokers veel vaker voor. Daarnaast kan roken slechte adem veroorzaken en ontstaat er aanslag op de tanden.
      De temperatuur in de mond door het roken heeft invloed op de verdamping van het kwik uit de amalgaamvullingen. Hierdoor neemt de kwikbelasting, vooral in de hersenen toe. Kwik verdampt al bij kamertemperatuur.

Meridianen
Meridianen, zoals we die kennen uit de chinese acupunctuur, zijn energiebanen die alle een relatie hebben met een bepaald orgaan. Fred Neelissen Overveen Zijvertakkingen van deze banen hebben allemaal een verbinding met een tand of kies. Als nu een tand of kies ontstoken is kan de energievoorziening in de betrokken meridiaan in de war raken waardoor het corresponderende orgaan te weinig energie krijgt en zal de werking daarvan verstoord kunnen worden. Op deze manier is Reinhold Voll met zijn electroacupunctuur gekomen tot het bekende schema tussen elementen in de mond en de corresponderende organen. ( zie schema)

Bacteriën in de mondholte
In de mond heerst er in normale gevallen een uitstekend evenwicht tussen de goede en de kwade bacteriën. We noemen dat symbiose. Deze vorm van evenwicht vormt een goede weerstand tegen aanvallen van buiten. Daarom is het onverstandig om van meestal chemische mondwaters uitbundig gebruik te maken bijvoorbeeld bij slechte adem. Ook wil men wel ontstekingsprocessen met antibiotica behandelen of met stoffen als chloorhexidine (bacteriedodende stof). Deze zijn niet aan te raden omdat er een symptomatische behandeling ingezet wordt die weliswaar op korte termijn effectief kan zijn, maar die uiteindelijk het ziekteproces verlengt of onderdrukt omdat de lokale weerstand verstoord is. Immers, de chemische werking doodt alle bacteriën, met daarbij kans op resistentie voor die bacteriën.
Stapeling van kwik in het bindweefsel.
Energiebanen zoals we die kennen uit de chinese acupunctuur.
Behandeling van de klacht, niet de oorzaak.

Poetsen
Iedere persoon is uniek en moet individueel bekeken en behandeld worden. Dit houdt in dat elke patiënt een unieke poetsmethode aangeleerd moet worden die past bij de toestand in de mond. De een heeft een electrische borstel nodig de ander kan baat hebbeb bij de handmatige poets methode. Contrôle een half jaar later kan dan gebruikt worden om correcties aan te brengen.
      Tandpasta mag geen fluoride bevatten. Tegenwoordig bestaan er tandpasta’s die klei bevatten. Deze klei heeft een heilzame werking op slijmvliezen en dus ook op het tandvlees en reinigt zelfs tot in eventuele pockets. Medicinale tandpasta mag wel gebruikt worden, bijvoorbeeld bij overgevoelige tandhalzen. Dit mag echter geen gewoonte worden. Sowieso is het raadzaam om regelmatig van merk te veranderen omdat dan de kans op een overgevoeligheid voor de pasta duidelijk minder wordt.
      De orthomoleculaire geneeskunde kan een beduidende rol spelen in de ziekteleer van het tandvlees. Deze ziekte wordt parodontitis genoemd en kan directe relaties hebben met hart en bloedvaten. Middelen als Coenzym Q10 en vitamine C zijn hier erg waardevol.
      Ook is er de mogelijkheid om zelf een tandpasta te maken die uitstekend in de praktijk voldoet. In een bakje een hoeveelheid natriumbicarbonaat brengen die in een 1: 1 hoeveelheid staat met kokosvet. Deze zeer goed mengen. Het vet wordt dan wat smeuïger en vermengd zich goed met het poeder. Dan met een spatel iets op de tandenborstel aanbrengen en hiermee gaan poetsen.
Ontsteking van het ophangapparaat van tand of kies.

Eten en drinken
Alles wat zuur is heeft invloed op het glazuur van de elementen. De erosie van het glazuur neemt toe en glazuurmassa verdwijnt. Hierdoor kunnen tanden en kiezen gevoeliger worden. Vooral zuidvruchten zijn berucht. Ook coca-cola is gevaarlijk. Als we een melkelement in cola leggen is dit na enige tijd opelost. Daarom is het beter dranken met een rietje in te nemen.
      Voedsel moet goed gekauwd worden. De enzymen in het speeksel hebben hierin een grote functie als voorbereiding naar de vertering toe.