Dode tand of kies

Fred Neelissen Wanneer een tand of kies ontstoken is, kan zich aan de punt van de wortel een soort abces vormen. Dit noemen we een granuloom. Dit is een balletje bindweefsel dat zich aan de punt vasthecht. Het granuloom kan gezien worden als een prestatie van het lichaam omdat het fungeert als een soort barrière tegen de kies welke een bedreiging vormt voor de gezondheid van de patiënt. Hierdoor wordt de instroom van toxine (een giftige stof) en gedenatureerde eiwitten in het lichaam gedeeltelijk voorkomen. Als de weerstand en het immuunsysteem in goede doen zijn, verdwijnt de ontsteking uit het granuloom en wordt het steriel. Is de patiënt echter niet erg gezond, dan kan er een ontsteking in het granuloom komen en kan deze bv. ontaarden in een wangabces. Zo’n granuloom is op de röntgenfoto heel vaak goed te zien als een zwarte vlek aan de wortelpunt.
 Fred Neelissen        In deze situatie wordt de patiënt vaak verwezen naar de kaakchirurg voor een zogenaamde apexresectie. De kaakchirurg haalt dan locaal het granuloom weg en vaak ook het puntje van de wortel. De klachten gaan dan op korte termijn weg. Echter de veroorzaker van deze ontsteking, de dode kies, wordt niet verwijderd. Daardoor is de kans groot dat de ontsteking terugkomt. Immers, de dode kies is de oorzaak. Dat zien we dan ook regelmatig. Dit gebeurt vooral wanneer de conditie van de patiënt onvoldoende is. Het is dan beter om meteen de kies te extraheren en geen apexresectie te doen. Ook blijkt vaak dat de gezondheid van de patiënt niet op het normale niveau terugkomt. De ontsteking is dan een focus (een ontsteking die werkt op afstand) geworden en beïnvloedt de weerstand negatief.
Bindweefselvorming aan de punt van de wortel.
Eiwit waar het leven uit is, lijkengif.
Het verwijderen van de punt van de wortel van tand of kies tesamen met de ontsteking aldaar.
Fred Neelissen       Een probleem is dat we bij de indicatie apexresectie niet weten of het granuloom steriel of ontstoken is. Steriele granulomen weghalen is eigenlijk een kunstfout. Het is immers een bescherming van de aanvaller (de dode kies) ten opzichte van het lichaam. De Electro Acupuntuur volgens Voll (EAV) is in staat om vast te stellen of een granuloom een storing is.
      Te allen tijde is het mogelijk om met de orthomoleculaire geneeskunde de weerstand te verhogen. Diverse vitamines, mineralen en enzymen verhogen de kwaliteit ervan.